Thursday 13 December 2012

menu of the day......

Assalamualaikum.....
rasanya almost 2 week aku tak update blog aku nie..al maklum la busy memanjang dengan asignment, test, presentation and so on. yela awal january da start final paper, lepas tu cuti, then masuk semester baru and lastly is I finish my study on degree in foodservice management...wahhh bestnye bila pikir da habis study tapi lepas tu nak hadap dunia pekerjaan, mak ai malasnya...abis tu lepas abis study nak buat ape ek?? ape lagi kawin la...huhuhu..amboi da mengatai sgt.ke anak pak Harun nie..study x habis lagi da gatal nak kawin (kata2 org. dulu kala). Tapi sekarang bukannya masa nak cerita pasal kawin tapi pasal menu on weekend.
Kerjaya seorang student nie xdela padat sgt, ada je masa klu nak berenjoy, bershopping, bersukan or bermasak-masak bersama housemate. On weekend aku slalu gak g pasar pagi kat Kuala Dungun utk.bli juadah utk mengenyangkan tekak utk. 3 hari berturut-turut punya raw item. senang bli skali harong je. JIMAT + MENGENYANGKAN. aku nie nak kata pandai masak, ehmm boleh tahan jugak la.As ex culinary student, aku aplikasikan apa yg aku study dulu time diploma dlm masakn aku. tapi ubah la cket2 menu mengikut citarasa tekak sendiri..Selalunya aku n housemate akan memasak masakkan melayu yg simple + saving masa memasak. Bila tekak inginkn western food, ape lagi menu yg berlegar2 dlm.kepala nie tentu skali spegetti.Aku ni merupakan peminat pasta yg agak tegar la. Bila time prctical dulu, aku la org pertama yang mevolunteerkan diri kat chep utk. arrange and prepare ingredient utk. Pasta Stall. Masuk2 je kitchen terus rembat 3 types of pasta kat store, rebus then prepare 2 types of sauce. Senang je kan nak masak pasta nie bak kate pepatah Chef Riz semudah ABC. So sbb. terlalu mengidam nak makan pasta goreng so pergi la market then bli ingredient utk memasak pasta goreng. Pada kowang sume yg teringain nak mencuba sendiri utk memasak pasta goreng, now aku tunjukkan cara penyediaannya :

Bahan-bahan :

Bahan A :
Cili Kering + Bawang Besar + Bawang Putih ( blander skali but make sure rebuskan dulu cili kering tue)

Bahan B :
Sos Cili + Sos Tomato +Sos Tiram (semua letak dlam kuantiti yg. sedikit)
Pasta (direbuskan dulu bersama2 dgn. sedikit garam & minyak)
Button Mashroom + Caroot (slice mengikut kesukaan anda k)
Daging cincang brand Ramly (gunakan separuh je utk. 1 paket pasta)

 Inilah bahan-bahan yg. digunakan utk. membuat pasta goreng. So boleh lihat la ape jenis product yg. saya guna. 

Pasta yg. baru je di rebus. Untuk pasta selalunya saya akan mengunakan brand San Remo, tapi kali ni saya mengunakan jenis small shell sebab nak mencuba lain dari yg. lain.

Ini adalah ingredient tambahan utk. menyedapkan lagi pasta goreng anda.

Cara - cara :
1. Panaskan minyak bersama-sama bahan yang telah di kisar tadi sampai naik bau dan garing. Tumis atas api yang sederhana ye. Then masuk kan sos cili, sos tomato (banyak sikit), sos tiram, gula dan garam secukup rasa.

2- Dah agak-agak pecah minyak, masuk kan daging cincang. Masak daging cincang lama cket sbb takot daging tu x masak sepenuhnya lepastu campak kan carrot pulak. Agak-agak carrot tue da lembut masukkan button mashroom, gaul sama rata. Akhir sekali masuk pasta.


So senang je kan nak masak pasta goreng nie?Petik jari pun da siap kan...try petik jari boley ciap ke x. Jadik pada kowng yg. nak masak utk.kekawan, family or orang yg. tersayang, ape lagi jgn. la segan2 utk.mencuba resepi saya nie yg tersangat la simple..Selamat mencuba......


 Inilah hasilnya...walaupun gambar x berapa nak cantik tapi rasanye dapat menggegarkan dunia (perasaan je lebih)


p/s : jangan lupa untuk memulakan setiap masakkan dengan Bismillah kerana anda bukan sahaja dpt.pahala tp dpt menyedapkan lagi masakkan anda tue..Renung2 kan dan selamat beramal.


Wassalam...
Nieyra Harun ♥ ♥ ♥

No comments:

Post a Comment